hype cycle for emerging technologies - Nexus of Forces

Beheersbaar

Ik zag vandaag een link langskomen van computable over een artikel van Matthijs van Leeuwen Oprichter/CEO. Hij schrijft over Nexus of Forces, de trend van groter en beheersbaarder. Hij maakt ons duidelijk wat deze trend nu inhoud, wat we ermee kunnen doen, en welke overwegingen er zijn. Onderstaande een deel van zijn column, en bijgaande de link. Want kijken we naar de reacties op deze column dan snap ik dat we er gewoon niet aan toe zijn. Omdat de snelheid van ontwikkelingen nu sneller gaan dan wij als gewone sterveling kunnen bijhouden. Wij kunnen de mensen niet snel genoeg expert maken in het beheren van deze IT omgevingen. Het is niet alleen een script, het betreft kennis op alle niveaus. Er is niet 1 beheerder voor een IT farm, dat is nu juist de kracht van een beheer team, die op drie verschillende niveaus aan de slag kunnen tijdens de beheer en escalatie fase van een IT omgeving.

Verantwoordelijkheid

Toch is het goed dat we bewust worden gehouden, dat we nadenken hoe we klanten niet iets beloven, maar dat we als IT werkelijk onze toezeggingen kunnen nakomen. Laten we nu niet in het land der blinden gaan roepen dat wij dat ene oog zijn. Nee! Laten we als industrie juist dat stapje extra doen. Dat hebben de mensen die de innovatie hebben bedacht namelijk ook. Want zij waren briljant in het bedenken van de mogelijke innovatie in de IT, en wij als IT branche gebruiken deze kennis en oplossingen om onze klanten te ondersteunen in hun business wensen. Dus op ons vakgebied moeten we briljant zijn, dat verwacht de klanten. O ja dan viel mij nog een opmerking op van iemand. Die stelde dat er niet betaald word door de klanten als het gaat om beheer. Hmmmm, is dat niet een sales vraagstuk, en een branche vraagstuk. Waarden naar zijn geld. Dus niet over de top, en ook niet voor drie stuivers.... Gewoon goed ons werk doen.

De wet van More & Kunstmatige Intelligentie

Via de link is te lezen wat de "wet van More" precies inhoud. Maar begrijp dat elke periode de snelheid van processoren verdubbelen. Neem dan eens dat daarmee de intelligentie. Dan zijn we over een paar jaar (2040) zover dat de processing kracht en de intelligentie groter is dan wat wij als mensheid weten. Dan komen we dus op een breekpunt dat KI ons overneemt in besluiten, en de gevolgen zijn dan niet meer voor ons in de hand te houden. Met deze verantwoordelijkheid moeten we dus omgaan met verstand.

Hype cycle 2016



Alvorens we de Nexus of Forces gaan bespreken willen we je kennis laten maken met de Hype technologie kalender van Gartner 2016. Daar is in te zien dat er nog veel nieuwe ontwikkelingen zijn voor de komende 2 tot 10 jaar. Opvallend is dat Block Chain al ver is in de lader om een hype te worden en daarna de fase van standaard kan betreden. Wat dacht je van 4D Printing, wat men verwacht is dat dit over 10 jaar een dienst of product kan zijn voor ons als consument. Dat wetende, dan snappen we ook dat we een verantwoordelijkheid hebben.

Nexus of Forces

Er wordt de laatste jaren steeds meer gevraagd van datacenterbeheerders. Datacenters bevatten meer machines, rekenkracht en opslagcapaciteit dan ooit tevoren en moeten bovendien flexibel met capaciteitsvraag om kunnen gaan. Beheer- en managementoplossingen spelen een cruciale rol bij deze uitdagingen. De Nexus of Forces wordt het door Gartner genoemd, de vier grote trends die momenteel de ict-wereld domineren: mobiel, social, cloud en big data. Stuk voor stuk beloven ze de business gouden bergen. Mobiele applicaties en sociale media geven een bedrijf een directer en nieuw soort dienstverlening. Clouddiensten zorgen ervoor dat de business altijd bij hun gegevens en applicaties kunnen. En big data-analyses zorgen voor nieuwe inzichten in je bedrijfsprocessen. Een bedrijf dat innovatief wil zijn, zal zich in deze trends moeten verdiepen. Aan de voorkant ..... en zeker ook aan de achterkant.

Datacenter

Want wanneer een bedrijf op de grote it-trends wil inspelen, moet ook het datacenter daar klaar voor zijn. Het oude model voor het beheren van datacenters is te statisch om met huidige it-trends om te gaan. Veel aanpassingen gaan handmatig en iedere appliance heeft een eigen interface die de systeembeheerder moet kennen. Dat werkt niet wanneer hij een groot aantal machines onder zijn beheer heeft. Bovendien is deze manier van werken te langzaam. Vragen uit de business, bijvoorbeeld voor het opzetten van een testserver, kunnen weken duren. Zeker in situaties waarbij een snelle time-to-market noodzakelijk is (bijvoorbeeld het ontwikkelen en onderhouden van eigen mobiele apps), is dat een zware handicap.

Automatisering

De oplossing voor de groeiende beheerlast van de systeembeheerder ligt besloten in verregaande automatisering van het datacenter. Alle grote leveranciers in het datacenterlandschap zijn hier op hun eigen manier mee bezig. Centraal staat daarbij een managementprogramma dat verschillende virtuele cliënts op de appliances in het datacenter aanstuurt. Wijzigingen kunnen vanuit dit masterprogramma direct bij een groot aantal machines tegelijk worden doorgevoerd. Het configureren van een cloud kan zo bijvoorbeeld sterk worden geautomatiseerd en dat scheelt de systeembeheerder en de business veel tijd. Dit betekent ook dat het werk van de systeembeheerder de laatste jaren sterk verandert. Hij moet zich steeds vaker verdiepen in alle software tools die de onderliggende infrastructuur aansturen.

Monitoren

Netwerkmonitoring wordt steeds belangrijker om fouten te voorkomen. Technische kennis blijft relevant, want de it'er moet problemen op kunnen lossen wanneer er iets mis gaat, maar in regel zal hij die kennis minder vaak hoeven aan te boren. Bovendien moet de systeembeheerder beter op de hoogte zijn van wensen van de business om bijvoorbeeld te kunnen anticiperen op groei van een onderneming. Kortom: de systeembeheerder wordt een allrounder. Hij ontpopt zich tot een regisseur die duizend servers kan orkestreren. Read more: LINK

Force 2016

Innovatie

Op dit moment (2017) zien we al veel producten en diensten vermarkt worden waar we controle krijgen en houden op deze krachten.

en nu ...

Wij als GELION maken gebruik van deze tools en blijven elk jaar zoeken naar de nieuwste mogelijkheden en maken daar dan zelf gebruik van om te begrijpen hoe we onze klanten kunnen adviseren. Zou u meer willen weten gebruik dan deze link om een afspraak te maken.